„Egyéniség vagy TE is!”
Minden tanulóra kiterjedő, komplex fejlesztő program

Célunk az intézményben jogviszonyt létesítő tanulók komplex fejlesztése, a tanulmányi eredményesség, a tantárgyi tehetségazonosítás- és fejlesztés, a szükséges gyenge oldali fejlesztés és a személyiségfejlesztés területén.

Alapja: mérési gyakorlat kialakítása az intézményben

  • A belépő 9. évfolyamos tanulók mérése magyar nyelv és irodalom, matematika, angol nyelv, informatika tantárgyakból.
  • neveltségi szint mérés minden belépő 9. évfolyamos tanulóra, ennek keretében az alábbi kérdéskörök kerülnek felmérésre:
  • A tanulók értékrendje
  • Környezettudatosság
  • Viselkedéskultúra, társas készségek
  • Önnevelő, önfejlesztő hatás, tanuláshoz való viszony
  • A tanulók véleménye a nevelésről
  • tanulási stílus, tanulási motiváció mérése minden belépő 9. évfolyamos tanulónál
  • visszamérés: évfolyam végén magyar nyelv és irodalom, matematika, angol nyelv, informatika tantárgyakból, és 11. évfolyam 2. félévében a neveltségi szint mérés esetében
  • a tanuló tanulmányi eredményének folyamatos követése, 6 hetente értékelés a jegyek alapján

Együttműködési modell kialakítása

  • szülőkkel: Megszólítjuk az érintett szülőket kérdőíves felméréssel gyermekeik neveltségi szintjét illetően. A neveltségi szint mérés eredményeit megosztjuk a szülőkkel. Folyamatosan nyomon követjük a tanulók tanulmányi eredményeit. Amennyiben teljesítményükben negatív változás következik be, értesítjük a szülőt és konzultálunk az okokról és a megoldásról. A lehetőségekhez mérten a lehető legszorosabb kapcsolattartásra törekszünk a szülőkkel: nyílt nap, szülők- nevelők fóruma megrendezése, online és telefonos kapcsolatfelvétel.
  • osztályfőnökkel: Folyamatosan nyomon követjük a tanulók tanulmányi eredményeit, magatartását. Amennyiben olyan változás következik be, ami ezt indokolja, az osztályfőnökkel konzultálunk az okokról és a megoldásról.
  • az iskolában a tanulót tanító szakos kollégákkal: a tantárgyi tehetséggondozás vagy felzárkóztatás eredményesebbé tétele érdekében felvesszük a kapcsolatot a tanuló szaktanárával.
  • a tanuló felkészítésében résztvevő külső szakemberekkel: tapasztalataink szerint több külső szakember működik közre a tanulók fejlesztésében (tantárgyi, nyelvi magántanár, zenetanár, edző stb.), akik hatékonyan segíthetik munkánkat.
  •  pszichológussal: az intézményünk által foglalkoztatott pszichológussal szükség esetén felvesszük a kapcsolatot
  • nevelőtanárokkal: a kollégium nevelőtanárai közötti konzultáció a tanulóról, már kialakult intézményi gyakorlat szerint.

Egyéni fejlesztő tevékenység a programban

  • egyéni fejlesztési program kidolgozása a tanulókra a mérési eredmények alapján
  • Az egyéni fejlesztési tervek készítésénél fontos a tantárgyközpontú fejlesztésen túli területekre való odafigyelés, mint az önbecsülés fejlesztése, a tanulási motiváció megteremtése, a tanulási stílus és módszerek fejlesztése és szükségszerű javítása, az életviteli problémák kezelése, az intellektuális képességek fejlesztése
  • a fejlesztendő területekben egyéni vagy csoportos felzárkózási lehetőség biztosítása egyéni és csoportos felzárkóztató foglalkozások szervezésével
  • a kiemelkedő területeken gazdagítás tehetségfejlesztő egyéni vagy csoportos foglalkozások biztosítása
  • szükség esetén pszichológusi és mentálhigiénés tanácsadás biztosítása
  • önismeret fejlesztésére lehetőséget biztosítunk önismereti foglalkozás tartásával
  • a tanulás tanítása csoportos felkészítő foglalkozás biztosítása

Tanulást támogató, fejlesztő foglalkozások a kollégiumban

  1. rendszeres iskolai felkészülést biztosító egyéni és csoportos foglalkozás:
    A szilenciumi foglalkozások célja, hogy biztosítsuk a lehetőséget a minden napi, rendszeres iskolai feladatokra való felkészüléshez. A tanulás ellenőrzötten, tanári felügyelet mellett zajlik. A 9. évfolyamos tanulóknak első félévben, illetve azoknak, akiknek eredménye a 4,00 tanulmányi átlagot nem éri el, kötelező a tanulószobi foglalkozáson való részvétel. A szilenciumi foglalkozásokon a tanulószobára kötelezettek csoportokat alkotnak, átlag létszámuk 26 fő, és biztosítjuk a szabad szilenciumi joggal rendelkezők felügyeletét is. Racionalizáltuk az intézmény szilenciumi rendjét: a kis létszámú csoportokból összevont tanulószobai csoportokat hoztunk létre. Ezzel lehetősége lett a nevelőtanároknak az egyéni és csoportos felkészítő foglalkozások egyidejű megtartására.
  2. differenciált képességfejlesztő, tehetség-kibontakoztató egyéni és csoportos foglalkozás:
    A csoportos és egyéni tehetségkibontakoztató foglalkozások tantárgyközpontú és az azon túli területeken (Pl.: önismeret, tanulásmódszertan) való felkészítésre adnak lehetőséget, az érettségi vizsga rendszeréhez igazodva. A tanulóknak lehetőségük van igényük, pályaválasztásuk szerint választani a foglalkozások közül. A kis létszámban igényelt tanulói felkészítést egyéni formában szervezzük meg, a csoportos felkészítést foglalkozási csoportok létrehozásával.
  3. a bármely okból lemaradó tanulók felzárkóztatása, hátránykompenzáció:
    A felzárkóztató tevékenységet elsősorban a 9. évfolyamú tanulók esetében szervezzük meg, megalapozza a mérési rendszer. A mérések alkalmával alul teljesítők számára az adott tantárgyból csoportos, kis létszám és az informatika tantárgy estében egyéni felzárkóztatást szervezünk. A magasabb évfolyamokon a középszintű érettségi vizsga követelményrendszere alapján, illetve az egyéni igényeket figyelembe véve szervezünk csoportos vagy egyéni foglalkozásokat a hátrányokkompenzáció céljával.
  4. a tantárgyi ismeretek bővítése és a pályaválasztás segítése érdekében szervezett szakkörök, diákkörök:
    A tanulók választása alapján, igényeik szerint induló, csoportos foglalkozások, amelyek tantárgyi vagy interdiszciplináris, azaz tantárgyakat összekapcsoló tartalmakra szerveződnek. Céljuk az ismeretek bővítése, elemző, összegző jelleggel. Továbbá a tanulási motiváció megteremtése, a tanulási stílus és módszerek fejlesztése és szükségszerű javítása, az életviteli problémák kezelése, az intellektuális képességek és az önismeret, reáli önértékelés fejlesztése céljából is szervezünk csoportos foglalkozásokat és tartunk egyéni felkészítéseket.

 A felkészítő foglalkozások tematikáját a Pedagógiai program 1. számú melléklete tartalmazza.