„Együtt a tehetségekért!”
A sport és zenei tehetségek gondozásának programja

A Gulyás Pál Kollégium Kiválóan akkreditált tehetségpont a sport és zenei tehetségek gondozása területén.

Sporttehetségek gondozása

Célunk 14-19 éves sportoló tanulóink segítése abban, hogy egyénileg vagy csapatban magas fokú sporteredményeket sikerüljön elérniük, hogy a tehetségígéretek kulturált, jó szellemiségű, profi szemléletű sportolókká váljanak, középiskolai tanulmányaik eredményes teljesítése mellett.

Az intézménybe felvett sportolókról komplex képet alakítunk ki, hogy egyéni fejlesztését eredményesen tudjuk végezni. Ennek érdekében a tanulóval önismereti kérdőívet töltetünk ki személyiségének jobb megismerése céljából. A sportoló edzőjétől kérünk jellemzést a tanuló tehetségével kapcsolatban az alábbi szempontok szerint:

  • edzésmunkája;
  • fizikális jellemzők, terhelhetőség,
  • kombinációs készség, gondolkodás, játékintelligencia;
  • motiváció, sportág iránti alázat;
  • jellemző személyiségjegyek, csapatban elfoglalt helye;
  • fejlesztési területek, tehetségével kapcsolatos jövőkép;
  • egyéb észrevétel.

A sportoló osztályfőnökétől, illetve kollégiumi nevelőtanárától is kérjük, írjon írásbeli jellemzést a sportolóról.

Az összegyűjtött információk határozzák meg a feladatokat. A tehetséggondozás főleg egyéni elbeszélgetésekben nyilvánul meg. Az egyéni beszélgetések a sportoló egyéni problémáira fokuszálnak: életviteli tanácsadás, tanulási problémák, illetve módszertan, motiváció előre mozdítása, önismeret, önbizalom erősítése. Folyamatosan nyomon követjük a tanulók tanulmányi eredményeit. Amennyiben teljesítményükben negatív változás következik be, értesítjük a szülőt és a klubot, konzultálunk az okokról és a megoldásról.  A diákok egyéni problémájuk orvoslására saját akaratukból felkereshetik a kollégiumban foglalkoztatott pszichológus szakembert.

A program sikeres megvalósítása érdekében együttműködünk a különböző sportágak (kosárlabda, futball, kézilabda stb.) egyesületeivel, akadémiáival.

A zenei tehetségek gondozása

Célunk 14-19 éves zenével foglalkozó tanulóink, a zenei tehetségek számára minél teljesebb mértékben és minél integráltabb módon biztosítsuk tehetségük kibontakozását és középiskolai tanulmányaik legeredményesebb teljesítésének lehetőségét. Zenei területen tehetséges tanulóink segítése abban, hogy hogy minél többen jussanak el hazai és nemzetközi zenei versenyekre, és ott magas eredményességgel szerepeljenek.

Több oldalról igyekszünk informálódni zenei pályán lévő kollégistáinkról: önismereti tesztet töltenek ki, hogy megismerjük személyiségüket, céljaikat.  A tanulók szakmai előmeneteléről a főtárgy (zene) tanáruktól kérünk tájékoztatást az alábbi szempontok alapján:

  • fizikális jellemzők, terhelhetőség;
  • mentális készség, memória, emlékezőtehetség;
  • motiváció a tanszak iránt;
  • jellemző személyiségjegyek, csoportjában elfoglalt helye /zenekar/;
  • fejlesztési területek, tehetségével kapcsolatos jövőkép;
  • egyéb észrevételek.

A zenében tehetséges tanulók osztályfőnökeitől és nevelőtanáraitól kérünk írásbeli jellemzést a tanulóról.

A tanulókról kapott gazdag információs anyag alapján egyéni elbeszélgetéseket folytatunk a fiatalokkal. Többnyire érintett témák, problémák: a zene mellett a tanulás fontossága, pályaorientáció, helyes időbeosztás, helyes életmód kialakítása. Folyamatosan nyomon követjük a tanulók tanulmányi eredményeit. Amennyiben teljesítményükben negatív változás következik be, értesítjük a szülőt, és az iskolát is bevonva konzultálunk az okokról és a megoldásról. A diákok egyéni problémájuk orvoslására saját akaratukból felkereshetik a kollégiumban foglalkoztatott pszichológus szakembert.

 A program sikeres megvalósítása érdekében együttműködünk a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola és Zeneiskola és AMI (4024 Debrecen, Vár utca 1.) intézménnyel. 

Az „Együtt a tehetségekért” a sport és zenei tehetségek gondozásának programja továbbfejlesztése az intézményben:  

  • neveltségi szint mérés bevezetése: Intézményünk Európai és Akkreditált Kiváló Tehetségpont a sport és zenei területen. A tehetségazonosítás – és fejlesztés intézményi jó gyakorlatát kívánjuk megalapozottabbá tenni a neveltségi szint méréssel az érintett tanulók esetében. A neveltségi szint mérést tanulói kérdőívvel kívánjuk végezni. A kérdőív összeállításánál a háttér kérdéseken túl olyan kérdéseket kell, hogy tartalmazzon, amelyek összhangban állnak a tanuló tehetségterületével és az intézmény Pedagógiai Programjával. A kérdőív összeállításánál a tanulók nevelésről alkotott véleménye mellett hangsúlyt kívánunk helyezni a tanuló életmódjára, értékrendjére, viselkedéskultúrájára, szabálykövető és együttműködő hajlamára, szülő, a tanuló, a kollégium és a szakemberek (edző, szaktanár) együttműködésének hatására a tanuló nevelésének alakulásában.
  • a szülőkkel való együttműködés fejlesztése: Megszólítjuk az érintett szülőket kérdőíves felméréssel gyermekeik neveltségi szintjét illetően és a tehetséggondozás kapcsán. A neveltségi szint mérés eredményeit megosztjuk a szülőkkel és a tanulók tehetséggondozásában részt vevő zenei és sport szakemberekkel, és kiterjesztjük az eddigi közös munkát erre a területre is a tehetségfejlesztésben. Az így megvalósuló egyéni fejlesztések nyomán nő a tanulók neveltségi szintje és sikeresebbé válnak tehetségterületükön.
  • tehetség adatbázis létrehozása: Az így kapott eredményeket feldolgozva, összevetve a háttér kérdések nyújtotta információkkal és a már eddig is végzett tevékenységünkből származó információkkal, a tehetséggondozásban részt vevő tanulókról egy széles spektrumú adatbázissal fogunk rendelkezni.
  • egyéni fejlesztési tervek kidolgozása: a tehetség adatbázis megalapozottá teszi az egyéni fejlesztési tervek kidolgozását és sikeres megvalósítását, amelyek hatékonyabbá teszik nevelő munkánkat és a tehetségfejlesztésben. Egyénre szabottan, eredményesen tudjuk segíteni a célcsoport tanulóit.